Leasing av bil i företaget – så fungerar det!

Att leasa bil genom företaget är ett populärt alternativ för många företagare då det är enkelt, inte kräver någon stor initial investering och ofta ger möjlighet att dra av (en del av) momsen. Men hur fungerar leasing egentligen i räkenskaperna? Här reder vi ut vad som gäller.


Vad är operationell leasing?

När företag leasar en bil är det oftast fråga om operationell leasing vilket innebär att leasingbolaget äger bilen och du hyr den för en månadskostnad, vanligtvis i 24–48 månader.

Du bokför kostnaden som en hyra, och bilen tas inte upp som tillgång i ditt bolag.


Moms – vad får du dra av?

När du leasar en personbil får du som regel bara dra av 50 % av momsen på leasingavgiften, även om bilen används i tjänsten. Den andra halvan får du inte dra av, vilket gör att det istället blir en kostnad i redovisningen.

Exempel:

  • Leasingkostnad: 4 000 kr/mån exkl. moms
  • Moms: 1 000 kr
  • Avdragsgill moms: 500 kr


När får du dra av 100 % av momsen vid leasing?

Det finns undantag. Bl.a om bilen är en lastbil, pickup, eller specialfordon (t.ex. servicebil med fast inredning), kan du få dra av hela momsenom bilen är avsedd uteslutande för verksamheten. Detsamma gäller taxibilar i en taxiverksamhet.


Moms på första förhöjd avgift

I många avtal betalar du en första förhöjd avgift i samband med den första fakturan. Det är en engångsbetalning som ska fördelas över avtalstiden (t.ex. 20 000 kr över 3 år = 555 kr/mån) vilket gör att det inte ska kostnadsföras direkt vid betalning eller fakturering utan istället ska behandlas som en förutbetald kostnad och periodiseras under leasingperioden.

Även här gäller:

  • Endast 50 % av momsen är avdragsgill om det är en personbil. Detta innebär att även vid första förhöjda hyran så får enbart 50% av momsen dras av och resterande ska redovisas som en kostnad.


Några vanliga fel att undvika

  • Dra av 100 % av momsen på en personbil utan stöd i lag eller undantag
  • Missa att periodisera första förhöjda avgiften och i stället bokför det som en kostnad
  • Använda bilen privat utan att förmånsvärde – detta kan leda till både upptaxering och skattetillägg

Så bokför du leasing och moms

Förslag på bokföringskonton för månadsavgiften:

  • 5615 – Leasing av personbil
  • 2641 – Ingående moms (avdragsgill del)
  • 2640 eller eget kostnadskonto – ej avdragsgill del (som kostnad)

Förslag på bokföringskonton första förhöjda avgift:

  • 1720 – Förutbetalda leasingavgifter (tillgång)
  • Detta periodiseras sedan löpande till 5615, antingen månadsvis eller årsvis

Tips från Företagsresurs

  • Tänk långsiktigt – ibland är köp billigare än leasing på sikt.
  • Prata med din redovisningskonsult innan du tecknar avtal.
  • Håll koll på vad som är förmånsbil, tjänstebil eller privat bil i bokföringen.

Läs mer hos Skatteverket

För att läsa mer om leasing klicka på länken HÄR.
För att beräkna ditt förmånsvärde, klicka HÄR.

Fler resurser

Om du är intresserad av bland annat mallar för körjournal och liknande, glöm inte att titta under vårt mallarkiv HÄR.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *